Kde získáte informace?
Dny otevřených dveří, akademie či jiné akce (ideálně ukázka výuky): Pokud je škola pořádá, doporučujeme je navštívit. Připravte si také otázky, které jste nevypátrali z ostatních zdrojů. Zjistěte, kdo bude mít první třídu na starosti a domluvte si konzultaci. Škola může být skvělá, ale nejdůležitější je pan učitel/paní učitelka.
Web školy: V adresáři www.ZakladniSkoly.com, rejstříku škol nebo přes vyhledávač najdete stránky dané školy. I vzhled, přehlednost a aktuálnost stránek mohou o škole hodně napovědět. Přečtěte si výroční zprávy školy, najděte informace o vzdělávacím programu. Zjistěte jak je to s úspěšností přijetí na střední školu, olympiádami, dalšími aktivitami, vybavením školy, výukou jazyků. Přečtěte si o aktivitách výchovného poradce nebo metodika prevence.
Zprávy ČŠI: Některé jsou k dispozici i na webu (viz zdroje k článku)
Reference: Od známých nebo na diskuzních fórech můžete ledacos zjistit. Pozor jen na zprávy typu "jedna paní povídala".
Jak a podle čeho vybrat?
- Spádová oblast, vzdálenost, sourozenec - můžete dítě do školy doprovázet nebo vozit? Zvládne cestu bezpečně samo? V případě sourozence pak jiné varianty zřejmě odpadají.
- Třídní učitel/učitelka - jeden z nejdůležitějších faktorů. Může být tím, co vyzvedne i jinak průměrnou školu, nebo naopak - i v nadprůměrné a žádané škole můžete takříkajíc "narazit".
- Pověst školy - může se stát, že u žádaných škol jsou třídy "přeplněné" a přestože je škola kvalitní, výuka tím může utrpět.
- Prostředí a atmosféra - vzhled školy, vnitřního zařízení, tříd, chování žáků, kázeňské či jiné problémy (lze zjistit ve výroční zprávě, zprávě metodika/výchovného poradce)
- Metoda výuky (genetická nebo analyticko-syntetická), hodnocení, individuální přístup učitele
- Vybavenost školy - hřiště, tělocvična, jídelna, specializované učebny nebo zařízení (interaktivní tabule apod.)
- Zaměření nebo rozšířená výuka některých předmětů - jazyky, matematika, sport a další
- Typ školy - státní, církevní, soukromá, alternativní systémy (Waldorf, Montessori a další)
- Kamarádi dítěte
- Úspěšnost žáků při přijímacím řízení na střední školu
Priority jsou u každého rodiče jiné. Otázkou také je, zda je vůbec z čeho vybírat.
Zápis na ZŠ
Probíhá každý rok od 15. ledna do 15. února. Přednost mají děti s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu. K zápisu je nutno donést rodný list dítěte a občanský průkaz rodiče/zákonného zástupce.
Požadavky na dítě u zápisu se různí, v podstatě by mělo zvládnout toto:
- Komunikace - informace o sobě, rodině či bydlišti
- Popis obrázku nebo vyprávění
- Přednes básničky či písničky
- Kresba postavy
- Rozpoznání barev a základních geometrických tvarů
- Počítání do deseti
Při zápisu je také sledována výslovnost předškoláka, případně je doporučena návštěva logopeda.
Příprava na zápis - ve své podstatě by mělo dítě být připraveno již z rodiny (samostatnost, oblékání, hygienické návyky apod.) nebo ze školky. Většina školek se věnuje přípravě předškoláků - nácviku grafomotoriky a soustředěnosti, zpracování pracovních listů a podobně.
Statistiky škol
Ve školním roce 2012/2013 fungovalo v České republice 4095 škol, o rok dříve 4123 škol (o 2 školy méně než v předchozím školním roce) a vzdělávalo se zde 808 tisíc žáků (předchozí rok 789,5). Soukromých škol je 2,2 %, církevních 1%, vzdělávají se v nich necelá 2 % žáků. 13,1 % žáků se vzdělávalo ve víceletých gymnáziích a konzervatořích. 3,8 tisíc žáků ukončí docházku před dosažením základního vzdělání.
Nic neuspěchat?
Podle školského zákona může dítě nastoupit do školy, pokud dosáhne šesti let věku do 1. září daného školního roku. U dětí narozených od září do konce prosince je třeba žádost zákonného zástupce a doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, u dětí narozených od ledna do konce června navíc vyjádření odborného lékaře. Obvyklejší jsou spíše odklady povinné školní docházky, ve školním roce 2010/2011 činil podíl 7letých a starších dětí 20,7 %.
Zdroje:
http://www.msmt.cz/file/19743/
http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Vyrocni-zprava-CSI-za-skolni-rok-2010-2011
http://www.csicr.cz/getattachment/c4dd8acf-2bcb-47a0-9245-8e2abece25e3