VŠE přijímá přihlášky ke studiu do konce dubna, proč by si měli uchazeči vybrat právě VŠE? A proč jste si ji po maturitě vybral vy?
Mladým lidem nabízíme kvalitní ekonomické vzdělání, které je mezinárodně uznávané. V rámci studia mají možnost vycestovat a jeho část absolvovat na některé z prestižních partnerských univerzit v zahraničí… Za velký benefit považuji i to, že škola sídlí v centru hlavního města a má moderní zázemí.
Když jsem se rozhodoval já, tak možností, kde studovat ekonomii a management moc nebylo, ale i tehdy byla VŠE tou nejlepší volbou, a to věřím zůstalo dodnes.
Maturanti mají často v rámci přijímacího řízení na VŠE obavy z matematiky, jsou oprávněné?
Ten, kdo zvládl matematiku na střední škole, určitě obavy mít nemusí. Ale zároveň doporučuji podívat se, z čeho se test z matematiky u přijímacích zkoušek skládá, a svědomitě se na něj připravit. Využít lze i naše přípravné kurzy či si test vyzkoušet u Přijímaček nanečisto. Testy z matematiky nejsou součástí přijímacích zkoušek na všechny fakulty, nicméně je nutné počítat s tím, že se jí v prvních semestrech studia nevyhnete.
Jak VŠE připravuje studenty na budoucí kariéru?
Studenti se na život připravují už jen tím, že vysokou školu navštěvují. My je nad rámec běžné výuky navíc podporujeme ve studijních zahraničních pobytech a stážích, v získání praxe v daném oboru nebo třeba v rozjezdu vlastního byznysu, s čímž jim pomáhá zejména xPORT, podnikatelský inkubátor a akcelerátor VŠE. Mimo to výuku vedou odborníci a často také lidé z praxe.
Nejlépe o tom, jak studenty připravujeme na kariéru, vypovídá uplatnění našich absolventů a jejich spokojenost. A to, že pokud by se znovu rozhodovali, v naprosté většině případů by volili stejnou školu.
V současné době je poměrně silný trend, že mladí lidé při studiu pracují. Jak je to u vás, lze studium skloubit s prací?
Možné to je, dokonce naprostá většina našich zejména magisterských studentů pracuje. Výhodou pro naše studenty je flexibilita při sestavování rozvrhu a celkově i rozložení studia na jedné straně a možnost najít v Praze zajímavé zaměstnání blízké studovanému oboru na straně druhé. Důležité ale je najít tu správnou míru pracovního vytížení tak, aby to studiu pomáhalo, a nikoli naopak.
Ohlédnutí za výukou během covidu
Jeden celý akademický rok běžela (nejen) na VŠE výuka on-line, nesetkal jste se s názory, že by to tak mohlo být i nadále, nebo že by některé programy/kurzy mohly být vyučovány distančně?
Myslím si, že už všichni byli rádi, když se škola otevřela a mohli se vrátit. To ale neznamená, že by určité distanční prvky nebylo vhodné při výuce využít. A touto cestou chceme jít. Osobní účast studentů ve výuce kombinovat s e-learningovými kurzy, které jsou vhodné v případech, kdy se student může něco dozvědět bez přímého kontaktu s učitelem v tempu a čase, který mu vyhovuje.
Co vám jako pedagogovi pandemie ukázala?
Především to, jak jsou učitelé i studenti schopní se něco velmi rychle naučit, když je to nezbytné. Prostředky vzdálené komunikace jsme znali již před pandemií, ale jejich využití vázlo na tom, že pro řadu lidí se to zdálo příliš složité. Ale když bylo třeba, tak se téměř všichni s nástroji jako Teams apod. naučili doslova „přes noc“ a díky tomu jsme mohli v krátkém čase překlopit prakticky kompletní výuku do online podoby.
Jak podle vás pandemie koronaviru negativně poznamenala vysoké školství? A co naopak přinesla pozitivního, pokud něco?
To pozitivní jsem již zmiňoval, přidal bych ještě i to, že nás naučila vést operativně v případě potřeby i všechna jednání distančně. Naopak hlavní negativní dopad vidím v možnosti omezeného setkávání, které se projevilo všeobecně v tom, že se všichni – jak studenti, tak učitelé – navzájem méně známe. A studenti by si z vysoké školy měli odnést nejen spoustu znalostí, ale i řadu přátel a kontaktů, a ty se vytvářejí online jen velmi těžko.
Plány do budoucna
Na co se v čele největší české veřejné vysoké školy ekonomické plánujete zaměřit?
Těch oblastí je celá řada. Kdybych měl zmínit ty, které se nejvíce – věřím, že pozitivně – dotknou studentů, tak by to byla celková modernizace studia s využitím moderního learning management systému. Mělo by se to projevit v tom, že studium bude mnohem efektivnější, ale přitom zábavnější, takže se studenti naučí více, a ještě je to bude více bavit.
Co je podle vás v současné době devízou VŠE a co by se naopak mohlo zlepšit v porovnání s ostatními českými/evropskými univerzitami?
Velkou devízou VŠE je její velmi dobré jméno v Česku a stále více i v zahraničí jako ekonomické univerzity, která vychovává absolventy, kteří se dokážou prosadit v náročné mezinárodní konkurenci. Zlepšit musíme kvalitu akademického i aplikovaného výzkumu, abychom byli více vidět jak v těch top odborných časopisech, tak byli i více slyšet při řešení aktuálních ekonomických problémů.
Čekají studenty nebo zaměstnance s vaším příchodem nějaké výraznější změny?
Kdybych to měl říci jednou větou, tak chci školu ve všech směrech posunout k větší profesionalitě, to znamená výuku, vědu, prezentaci školy i všechny procesy uvnitř školy… A věřím, že ty změny nejen všichni uvidí, ale aktivně se na nich budou podílet, bez toho se nic nezmění.
Děkujeme za rozhovor.