Jednou z firem, která chce vyplnit toto bílé místo na trhu je i společnost Syntea software group a.s., která v roce 2004 začala se zakládáním Institutu informatiky, Vyšší odborné školy. Letos v září vstoupila škola do svého třetího akademického roku. Za krátkou dobu existence se jí podařilo získat Grant Hewlett-Packard, stát se lokální akademií CISCO a navázat spolupráci se společností Oracle. O radostech i strastech školy, která nabízí studentům denní i dálkové studium, jsme si povídali s předsedou představenstva zřizovatelské společnosti Syntea software group a.s. Ing. Jiřím Kamenickým a ředitelkou IIVOS Ing. Petrou Mansfeldovou.
Ing. Jiří Kamenický, zřizovatel IIVOS: Vychováváme si vlastní zaměstnance
Kdy a jak vznikla myšlenka vytvoření IIVOS?
V roce 2003 jsem potkal svého učitele matematiky ze střední školy, který přemýšlel o tom, že prodá svoji školu, kterou v první polovině 90.let založil. Vzhledem k tomu, že jsme se v té době zrovna oddělovali od nepodařené fúze a hledali jsme potenciální zaměstnance, vznikla myšlenka založit si vlastní školu a vychovávat si zaměstnance „na míru“. V roce 2004 jsme tedy koupili tehdy Soukromou školu výpočetní techniky, s.r.o. V průběhu následujících dvou let se nám podařilo školu přetransformovat na Vyšší odbornou, nechat si schválit vzdělávací program a od 1.9.2006 podle něj začít učit.
Proč si myslíte, že je v naší společnosti taková škola důležitá?
Stálý nedostatek IT odborníků a dovednosti absolventů vysokých škol se příliš nekryjí s potřebami zaměstnavatelů. Do většiny absolventů je potřeba v praxi ještě mnoho nainvestovat. A proto si naše škola klade za cíl připravit absolventy více pro praxi. Vzděláváme naše studenty jinak než vysoké školy a chceme, aby po opuštění školy byli schopni zařadit se do pracovního procesu prakticky ihned.
Syntea, jako zřizovatel, vstoupila tímto záslužným činem, do docela nejistých vod. Jak se s nimi vypořádáváte, v čem to má u nás soukromá škola těžké?
Soukromá škola by měla přinést nějakou přidanou hodnotu a to nejen proto, že si ji student platí. Měla by dát studentům něco navíc. My si myslíme, že by to mohla být flexibilita a aktuálnost podávaných informací. To se snažíme zabezpečit jak aktualizovaným vzdělávacím programem, zahrnujícím co nejnovější poznatky a technologie, tak především vyučujícími, které hledáme z řad odborníků z praxe, aby studenti byli co nejblíže reálnému světu.
O hmotných ziscích školy asi za krátkou dobu její existence nemůže být řeč. Jaké jsou ale pro Synteu její přínosy?
Návratnost prostředků je opravdu dlouhá, ale to jsme předpokládali. Cílem není nechat dostudovat každého. Chceme skutečně vzdělávat a pokud student není dostatečně motivován, rozloučíme se s ním již v 1. ročníku. Snažíme se budovat image kvalitní školy. A rozhodně nechceme tahat peníze z lidí, kteří na to očividně nemají a nebo se domnívají, že na soukromé škole nemusí být tak zodpovědní.
V čem je vlastní škola pro firmu, jakou je Syntea, prospěšná?
Jednak si vychováváme a vzděláváme budoucí zaměstnance a jednak vlastní zaměstnanci Syntey, kteří na IIVOS učí, vzdělávají i sami sebe, protože jsou nuceni formulovat a popisovat řešené problémy mnohem důsledněji a kvalitněji. Přišli jsme na to, že je potřeba změnit způsob výuky. Vyučující je moderátorem, který předloží problém a vede studenty k nalezení jeho řešení.
Ing. Petra Mansfeldová, ředitelka IIVOS: Naši studenti nejsou pasivní příjemci informací
IIVOS byl založen v roce 2006, tzn. že letos poprvé máte plné všechny tři ročníky. Jak se to na chodu školy projevuje?
Ano, letos poprvé máme obsazeny všechny tři ročníky a ještě k tomu jsme zahájili 3,5 leté dálkové studium. Administrativa tak mírně narostla, ale přesto jsme stále schopni si všechny studenty pamatovat jménem, což přispívá k velmi přátelské a neanonymní atmosféře. A konečně máme i srovnání mezi jednotlivými ročníky. Letos nás také poprvé čekají praxe studentů a absolutorium. Studenti úspěšně prošli výběrovými řízeními a zahájili praxi. Z mnoha ohledů je tedy letošní školní rok velmi důležitý.
Říkáte, že máte srovnání jednotlivých ročníků. Jak se tedy změnili uchazeči o studium nebo přímo studenti?
I když je každý ročník jiný, jedno mají studenti společné. Většina studentů je poměrně introvertní a komunikace a prezentace jim dělá problémy. To nás nutí také k tomu, že do další změny vzdělávacího programu musíme začlenit více komunikačních a prezentačních technik. Stále častěji se k nám hlásí studenti, kteří odcházejí z prvních ročníků technických vysokých škol proto, že vysoká škola nesplnila jejich očekávání.
Jaké benefity vašim studentům nabízíte?
V rámci studia mohou studenti získat uznávané certifikáty předních IT společností, např. Cisco nebo Oracle.
Dále naše studenty motivujeme k lepším výkonům stipendijním programem, díky němuž někteří studenti u nás studují i zdarma.
Jaké jsou vaše pedagogické postupy a systémy výuky? Přinesla vám dosavadní praxe v tomto ohledu nějaké poznatky a zkušenosti?
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení, s maximálním počtem 16 studentů. Vyučující se snaží zapojovat je co nejvíce do výuky a podněcovat k hledání řešení. V poslední době začali někteří vyučující přicházet s novými metodami výuky, aby zvýšili pozornost a motivaci studentů. Mezi takové metody spadá např. činnostní učení.
Můžete popsat, v čem tato metoda spočívá?
Jde o formu učení, která nutí studenty ke konkrétním činnostem a samostatným úvahám a otázkám. Student musí projevit iniciativu – ptát se a snažit se najít odpověď nebo řešení za pomoci vhodných učebních materiálů a pomůcek. V kladení otázek a hledání řešení mu pomáhá vyučující. Tato metoda se nám osvědčuje a postupně se budeme snažit zavést ji do všech předmětů.
Je těžké vybírat pro školu pedagogy? Kde a jak je sháníte?
Zcela určitě to těžké je. Cílem zřizovatele je, aby na škole učilo co nejvíce odborníků z praxe. To je hezká myšlenka, ale velmi těžká realizace. Zatím se nám daří naplňovat ji přibližně z poloviny. Odborníci z odboru IT jsou velmi zaměstnaní a zvládají učit maximálně 6 hodin týdně. Pro studenty je to ale velmi přínosné, oceňují, když jim lektoři vykládají poznatky z praxe a celá výuka pak dává větší smysl. Má to ovšem i negativa, protože škola má pak velmi mnoho externistů. Kromě odborníků z praxe sháníme lektory také mezi doktorandy vysokých technických škol. Ale ani to není lehké. Získat takového odborníka bývá velmi těžké i proto, že je potřeba, aby měl nejen odborné, ale i přirozené pedagogické schopnosti. Nedostatek kvalitních lidí se tak projevuje ve zdlouhavém hledání toho pravého. V neposlední řadě ve škole učí i zaměstnanci zřizovatele, což je zase velmi praktické.
Co je vaším cílem pro rok 2008/2009?
Chceme obnovit vzdělávací program, zakomponovat do něj všechny poznatky z uplynulých let a přidat do programu více flexibility a možnosti specializace. V ideálním případě bychom v tomto stylu chtěli začít už nový školní rok 2009/2010. Cílem je také dokončit absolutorium a pomoci našim prvním absolventům najít práci a úspěšně se zařadit do pracovního procesu. Předpokládáme ale, že mnozí absolventi zůstanou pracovat u zaměstnavatelů, u kterých konají svou praxi.