Do poslucháren nestátních vzdělávacích institucí zasedlo v minulém roce téměř 12 % z celkového počtu uchazečů. Soukromé vysoké školy se tomuto zájmu snaží více či méně úspěšně vyrovnat různými marketingovými lákadly. Některé se však rozhodly jít raději cestou rozšíření nabídky studijních oborů. Jednou z takových je i VŠMIE.
Informatika a ekonomika – pilíře výuky
VŠMIE je soukromá vysoká škola, která byla založena v roce 2001. Ve svém podtitulku má 3 slova, kterým věří učitelé i jejich studenti: Vzdělání, Partnerství, Úspěch. Dosud byla hlavní specializací školy výuka dvou studijních oborů: Aplikované informatiky a Manažerské ekonomiky. Každý z nich je zaměřen na specifickou oblast vzdělávání, v obou je však kladen důraz na propojení ekonomického myšlení a schopnosti využívat komunikačních a informačních nástrojů při řízení firmy či instituce na současném trhu. V informační brožuře školy stojí: „Nabízíme špičkové bakalářské vzdělání v jedinečné kombinaci informatiky, ekonomiky a práva, a to formou denního i dálkového studia.“
Specializace a rozšiřování nabídky
VŠMIE půjde i do budoucna cestou specializace, v roce 2009 však pro velký zájem rozšířila svou nabídku vzdělávání o dva, resp. 3 nové obory: Právo v podnikání, Právo ve veřejné správě a Management ochrany životního prostředí.
Právo v podnikání
Tento studijní obor je součástí programu Právní specializace. Je vhodný především pro ty zájemce, kteří nepotřebují pětileté magisterské vzdělání na státní škole, avšak jejich profese vyžaduje dobré právní znalosti. Jedná se zejména o budoucí interní právníky obchodních společností, právní asistenty a vedoucí manažery.
Právo ve veřejné správě
Druhý studijní obor programu Právní specializace. Jeho absolvent bude vybaven potřebnými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti práva, a to včetně práva Evropské unie a disciplin s právem souvisejících - informatiky, ekonomiky, sociologie a politologie. Je vhodný zejména pro budoucí pracovníky právních odborů státních úřadů, příspěvkových organizací i orgánů samosprávy.
Management ochrany životního prostředí
Absolventi oboru se uplatní především jako pracovníci státní správy a samosprávy a v soukromém sektoru jako specialisté ve firmách zabývajících se skladováním odpadů, odstraňováním ekologických zátěží a revitalizací krajiny, jako pracovníci a manažeři environmentálních systémů.
Možná i díky těmto novým oborům se škole podařilo překonat dosavadní rekord v počtu zapsaných studentů? V posluchárnách VŠMIE jich v zimním semestru minulého roku zasedlo rovných 1092. Dosavadní maximum z roku 2007 tak bylo překonáno o téměř 43 %!
Kam kráčíš, VŠMIE?
Na směr, kterým se VŠMIE rozhodla vydat v novém roce 2009, jsme se zeptali člověka nad míru povolaného. Radek Řechka, třiatřicetiletý olympijský reprezentant v bobech, ale také jeden z nejmladších ředitelů a kvestorů vysoké školy u nás, říká: „To, že jsme překonali rekord v počtu studentů, nás nutí k dalšímu zlepšování nabídky a také podmínek ke studiu. Otevření nové pobočky v Sokolově, rekonstrukce interiéru školní budovy v Praze, tvorba nových webů pro jednotlivé studijní obory, nová generace školního informačního systému, práce na nových elearningových materiálech – to jsou jen ty nejviditelnější z kroků, ve kterých budeme v novém roce pokračovat.“, slibuje Řechka.
Jsme rádi? Litujeme?
Lidé z VŠMIE věří, že nejlepší cestou k sebezdokonalování je odvaha ptát se těch, na kterých záleží nejvíc, vlastních posluchačů. Proto každý semestr organizují studentskou anketu. „Na názorech studentů o škole nám opravdu velmi záleží. Jen tak se můžeme dále zlepšovat.“, dodává Radek Řechka.
Citace z ankety dokazují lépe než všechny reklamní slogany, že to, co škola slibuje, dokáže také splnit (zdroj: Školní informační systém VŠMIE, 2008):
Ne vše je ale vždy dokonalé. To se týká i hodnocení vyučujících. Při hodnocení jejich úrovně je užito 6 kritérií: srozumitelnost výuky, celková kvalita výuky, dostupnost studijních materiálů, vztah a komunikace učitele se studenty, připravenost vyučujícího a jeho odbornost v daném předmětu. Zatímco v některých případech dosahuje kumulované hodnocení výsledků od čisté školní jedničky do jedničky „s mínusem“, v jiných případech jsou hodnocení v rozmezí 2,00 – 2,2. Na takových výsledcích je určitě co zlepšovat.
A co ještě píší studenti?
Možná jsou tyto postřehy podkladem pro zamyšlení, zda vůbec existuje ideální škola. Možná jde ale o zdroj k diskusi, zda jsou soukromé vysoké školy opravdu institucemi, které „dávají vzdělání za peníze“, jak se často říkává. Zeptejme se raději těch, kteří to vědí nejlépe – třeba některého z 1092 studentů VŠMIE