Učili jste se, ale test nedopadl podle vašich představ. Jak je to jen možné? Spoustu z nás se jistě učilo, ale jen málokterý se umí opravdu efektivně učit. Nestačí si jen přečíst text, nutné je porozumět mu, pochopit ho, zapamatovat si ho a následně ho i kdykoliv využít. Jak na to?
Klid aneb podmínky efektivního učení
- Učení se chtě nechtě musíte plně věnovat, nestačí jen napůl při poslouchání hudby, televize či dalších rušivých elementů. Ačkoliv máte pocit, že například hudba vám nevadí, nebo se s ní naopak učí lépe, není tomu tak. Část mozku ji stále zpracovává, takže se nemůžete učit naplno.
Při učení omezte veškeré rušivé elementy, najděte si klidné a tiché místo s dostatkem prostoru a dobrým přístupem čerstvého vzduchu. Takovým místem by neměla být postel či místo, které používáte výhradně k odpočinku.
- Rozhodně se neučte v nepořádku. Nepořádek na stole či v pokoji vás bude neustále rozptylovat, nutit odbíhat od výukových materiálů, soustředit se na nepodstatné drobnosti („Jak se ta ponožka dostala na lustr?“ Apod.)
- Učte se také v denním období, které je pro vás nejlepší. Obecně se míní, že nejlépe mozek funguje okolo poledne, nejméně naopak k večeru a v noci. Z vlastní zkušenosti ale vím, že každý to může mít jinak.
- Dalším kritériem pro efektní učení je plánování času. To znamená nejen to, že na test či zkoušku se nebudete učit den dopředu do noci, ale také že odhadnete správně, kolik toho znáte a umíte použít, a následně si stanovíte potřebný čas na učení toho, co neznáte. Tento čas pak rozdělte do dnů, které do testu zbývají. Tímto způsobem budete mít ujasněno, co je potřeba, a jak to budete řešit. Už to je část úspěchu, protože takto budete mít klid a pocit, že všechno v klidu stihnete. Nikdy se ovšem neučte více, než 3 hodiny denně (samozřejmě s pauzami a přestávkami). Pokud se budete učit efektivně, je to maximum času pro informace, které je mozek schopen správně zpracovat.
- Podmínka pro správné učení, které vede k dobrému výsledku je také schopnost správně zpracovat text. Mnozí z nás si myslí, že to umí, ale rozdíl je text přečíst a plus mínus strojově zopakovat, co jsem četl, a mezi tím, když text přečtu, pochopím a vyložím ho vlastními slovy.
Tento trik, ve kterém musíte text říct podle sebe, vám pomůže určit, zda jste se opravdu soustředili a vnímali.
Pokud jste text pochopili, je nutné si věci zaznamenat právě svými slovy, a to ručně. Tím dané téma opakujete, ukotvujete, a navíc se k tomu vždy můžete vrátit a znovu si přečíst, o čem to bylo, tentokrát už ale vašimi vlastními slovy, která se pamatují lépe, než ta cizí.
Fenomén sociálních sítí
Jedním z největších rušivých elementů jsou sociální sítě a internet obecně. Neustále nás totiž nutí kontrolovat, kdo napsal, proč, jaké jsou novinky u ostatních. Těžší to je o to, že v dnešní době se v učení bez internetu nejspíše nehnete a PC či notebook prostě potřebujete. Vede to ovšem k tomu, že neustále odbíháte od učebních materiálů a programů k Facebooku či Instagramu. Stanovte si tedy délku učení, a v té době si zakažte jakékoliv sociální sítě a jiné stránky, než ty, které jsou nezbytně třeba k výuce.
Mobilní telefon či tablet nejlépe vypněte úplně. Na těch pár hodin se svět nezblázní. Pokud si ovšem telefon nechcete vypínat, existují i aplikace, které měří čas právě na komunikátorech, internetu a sociálních sítích. Tyto aplikace, respektive programy, existují i pro PC či notebooky. Lze si dokonce nastavit čas, který můžete na sociálních sítích trávit, mnohdy jsou v telefonech zabudované i přímo v aplikaci Facebook a Instagram.