„Jen změna ve vzdělání může udělat naše děti konkurenceschopnými strojům. Do roku 2030 změní roboty 800 000 pracovních míst. Pokud my nezměníme způsob výuky, během 30 let budeme mít problémy. Musíme přestat soutěžit se stroji, porazí nás, jsou chytřejší. Učitelé musí přestat učit znalosti, musíme učit něco výjimečného, co stroje nemají. Hodnoty, důvěru, nezávislé myšlení, týmovou práci, starost o druhé, to jsou věci, které naučené znalosti nevytvoří. Proto se děti musí věnovat sportu, hudbě, výtvarnému umění – to jsou věci, které nás odliší od robotů. Vše, co chceme učit, nás musí odlišovat od strojů,” prohlásil čínský miliardář Jack Ma na letošním Světovém ekonomickém fóru v Davosu.
Model postavený na předávání znalostí kolabuje v mnoha oblastech, kde věda a vývoj uhání rychleji, než je možné zanášet aktuální obsah do učebnic. Navíc ve chvíli, kdy mladí lidé opouštějí školní lavice, jejich znalosti jsou využitelné již pouze omezeně. Vidět je to již mnoho let zvláště v ryze praktických oblastech lidské činnosti jako je IT, vedení lidí, (intra)podnikání apod. Zde zjevně musí hrát aktivnější roli organizace, kde se dané činnosti skutečně realizují, aby lidem poskytly dovednosti a kvalifikace, které potřebují k účasti v digitální ekonomice.
Na nás všech, a to nejen na třetím dnu Veletrhu Věda Výzkum Inovace, bude hledání a ověřování tolik potřebných nových modelů pro vzdělávání, ať už slibně se rozvíjející mezisektorovou spolupráci mezi státem a podniky nebo vývoj inovací jako např. kariérních center ve firmách.
3. ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace se uskuteční ve dnech 15. – 17. 5. 2018 v pavilonu P brněnského výstaviště.
Více informací http://vvvi.cz/