Z obsahu
Obecné poznatky ze stylistiky češtiny
1. Stylistika jako lingvistická disciplína, její předmět a cíl zkoumání
1.1 Jazyková komunikace z aspektu stylistického
1.2 Vymezení a definice stylistiky
1.3 Stylistika mezi jinými vědními obory a učeními
1.4 Vzájemné vztahy stylistiky a jazykové kultury
2. Stylistická terminologie a její vymezení
2.1 Základní stylistické pojmy
2.2 Styly objektivní a subjektivní, individuální
3. Jazykový kód jako komunikační prostředek
3.1 Český národní jazyk a jeho stratifikace
Verbální komunikace z aspektu teritoriálního a sociálního
3.1.1 Útvary a poloútvary národního jazyka
3.1.2 Vzájemná prestiž strukturních útvarů při jazykové komunikaci
3.1.3 Funkční užití jazykových prostředků češtiny
3.2 Stylové proměny jazykové komunikace a komunikační situace
4. Vliv stylotvorných faktorů na styl textu
4.1 Stylotvorné faktory objektivní
4.1.1 Základní funkce textu a funkce dílčí
4.1.2 Prostředí, situace a ráz komunikace
4.1.3 Adresáti komunikace
4.1.4 Mluvená a psaná forma komunikace
4.1.5 Možnost připravenosti komunikace a vymezený čas
4.1.6 Volba kódu jazykové komunikace
4.1.7 Téma komunikace a jeho prezentace
4.2 Stylotvorné faktory subjektivní
4.3 Komplexní působení stylotvorných faktorů
5. Jazyková stylizace textu
5.1 Stylistická příznakovost a nepříznakovost jako stylistické vlastnosti výrazu
5.2 Prostředky lexikální a jejich stylistická charakteristika
5.3 Stylistické využití synonym, homonym a antonym
5.4 Prostředky gramatické a jejich stylistická charakteristika
5.4.1 Variantní prostředky fonologické, morfologické a slovotvorné
5.4.2 Prostředky syntaktické ze stylistického aspektu
5.5 Příznakovost v návaznosti na gramatické kategorie, na změnu rekce a jiné stylistické jevy
6. Kompozice textu
6.1 Podstata kompoziční výstavby a členění textu
6.2 Slohové postupy
6.3 Souvislosti slohových postupů, žánrů/útvarů a stylů
6.4 Vymezení základních slohových žánrů/útvarů
6.4.1 Slohový postup informační
6.4.2 Slohový postup vyprávěcí
6.4.3 Slohový postup výkladový
6.4.4 Slohový postup popisný
6.4.5 Prolínání několika slohových postupů
7. Stylové rozpětí současné češtiny
7.1 Vývoj teorie o stylové diferenciaci jazyka a přínos české lingvistiky k teorii funkčních stylů
7.2 Současný stav stylové diferenciace a styly primární a sekundární
7.3 Funkční styly a jejich klasifikace
Postavení stylu žurnalistiky mezi ostatními funkčními styly - stručné nastínění stylů
1. Průniky mezi styly a stylové přesahy, míšení žánrů
2. Funkční styly primární a jejich nastínění
2.1 Styl prostěsdělovací neboli běžně dorozumívací, hovorový
2.1.1 Charakteristika stylové sféry prostěsdělovací komunikace
2.1.2 Stylová vrstva jazykových prostředků prostěsdělovací komunikace
2.1.3 Stylové normy prostěsdělovací komunikace
2.1.4 Kompozice prostěsdělovacího textu
2.2 Styl odborný
2.2.1 Charakteristika stylové sféry odborné
2.2.2 Stylová vrstva odborná
2.2.3 Stylové normy odborné komunikace
2.2.4 Kompozice odborného textu
2.3 Styl administrativní
2.3.1 Charakteristika stylové sféry administrativní komunikace
2.3.2 Stylová vrstva administrativní
2.3.3 Stylové normy administrativní komunikace
2.3.4 Kompozice administrativní komunikace
2.4 Styl žurnalistický
2.5 Styl řečnický/rétorický
2.5.1 Charakteristika stylové sféry řečnické komunikace
2.5.2 Stylová vrstva řečnických prostředků
2.5.3 Stylové normy řečnických komunikátů
2.5.4 Žánrová diferenciace a kompozice řečnického projevu
2.6 Styl umělecký
2.6.1 Charakteristika stylové sféry umělecké literatury
2.6.2 Stylová vrstva uměleckého vyjadřování
2.6.3 Stylové normy umělecké literatury
2.6.4 Žánrová diferenciace uměleckých textů a kompozice
3. Styly specifických komunikačních sfér jako styly sekundární a jejich nastínění
3.1 Styl esejistický
3.1.1 Stylová sféra esejisticky
3.1.2 Stylová vrstva esejistických výrazových prostředků
3.1.3 Stylové normy esejistiky
3.1.4 Kompozice esejistických textů
3.2 Styl církevní komunikace
3.2.1 Stylová sféra církevní komunikace
3.2.2 Stylová vrstva a stylové normy
3.2.3 Žánrová diferenciace církevních textů
3.3 Styl reklamy
3.3.1 Stylová sféra reklamní komunikace
3.3.2 Stylová vrstva jazykových prostředků reklamy
3.3.3 Stylový typ reklamního textu a normy
Stylistika žurnalistických textů
1. Funkční vymezení stylové sféry žurnalistické a zpřesnění terminologické
2. Nástin vývoje stylového pojetí žurnalistické komunikace
3. Stylová mnohotvárnost a rozpětí žurnalistiky
3.1 Objektivní funkční styl žurnalistický a jeho diferenciace
3.2 Zpravodajský styl
3.3 Publicistický styl analytický
3.4 Publicistický styl beletristický
3.5 Diferenciace napříč styly - žurnalistika mluvená a psaná
4. Stylová vrstva výrazových prostředků žurnalistických textů, její vlastnosti a tendence
4.1 Automatizace a aktualizace výrazových prostředků, zvláště jazykových, modelovost komunikace
4.2 Hovorovost a knižnost žurnalistické komunikace
4.3 Spisovnost versus nespisovnost v žurnalistické komunikaci
4.4 Přesnost versus přibližnost v komunikaci
5. Typické jazykové prostředky žurnalistické komunikace
5.1 Obrazná vyjádření
5.2 Módní výrazy a výrazy spjaté s dobou komunikace, publicismy
5.3 Frazémy a parémie a jejich modifikace
5.4 Specifické jazykové prostředky syntaktické
5.4.1 Parenteze specificky žurnalistické
5.4.2 Shodný atribut implicitní
5.4.3 Vytčení výpovědi
5.4.4 Nepravé věty vedlejší
5.4.5 Hromadění větných členů - řetězce závislostí
5.4.6 Konstrukce s nepůvodními předložkami
5.5 Formulace s uplatněním intertextovosti
5.6 Kontaktové prostředky
5.7 Expresivita vyjádření
5.8 Metajazyk
5.9 Slova přejatá
6. Kompozice žurnalistických textů a jejich žánry/útvary
6.1 Kompozice textů zpravodajských
6.2 Kompozice textů publicistických, analytických
6.3 Kompozice publicistických textů beletristických
6.4 Žánry mluvené žurnalistiky
7. Titulky v žurnalistice a jiné rámcové složky textu
8. Stylové normy žurnalistické komunikace
9. Závěr
Náčrt vývojových tendencí stylu žurnalistické komunikace
Doporučená literatura
(včetně odkazů z textu)
Užité zkratky
Rejstřík
Stylistika pro žurnalisty
.jpg)
Nakladatel: Grada
Vazba: brožovaná
Rozsah: 296 stran
Typ: učebnice
Hodnocení serveru: * * * * *
Publikace Stylistika pro žurnalisty představuje základní studijní materiál vedoucí ke zvládnutí jazykové kultury, stylizace a kompozice žurnalistického textu. Čtenáři poznají podstatu a fungování stylové vrstvy výrazových prostředků v rozmezí přijímaných stylových norem. Knihu ocení také všichni novináři, publicisté a ostatní mediální pracovníci, jimž poskytne komplexní přehled o jejich profesní komunikační sféře, včetně připomenutí nejčastějších formulačních nedostatků. Text je určen zejména vysokoškolským studentům oborů žurnalistického zaměření a příbuzných oborů společenských věd, kteří v ní naleznou poučení o podstatě žurnalistického stylu.
Doporučené kurzy:
VIP BALÍČEK ŽURNALISTIKA („nultý ročník“) - 2020/21
PROGRAM GARANCE VRÁCENÍ PENĚZ PŘI NEPŘIJETÍ NA VŠ
VIP balíček obsahuje produkty, které Vám pomohou s důkladnou přípravou na studium žurnalistiky, mediálních studií či public relations.
Kvůli současné situaci přesouváme všechny naše kurzy do online podoby.
Výuku vždy povede lektor živě, studenti budou mít možnost s ním komunikovat v reálném čase a budou dostávat zpětnou vazbu. Navíc budou lektoři posílat připravené podklady, testy do emailů. Online podoba kurzů bude minimálně do konce roku 2020, pokud se situace kolem Covidu-19 po Novém roce zlepší, kurzy budou prezenční.
Proč si vybrat tento balíček?
- zvládnete složité jevy v českém jazyce
- zorientujete se v české mediální scéně i v české a zahraniční politice
- rozvinete kreativní myšlení
- procvičíte typové otázeky a cvičení z minulých přijímacích testů
- máte možnost konzultovat svoji přípravu s odborníky v oboru
- A pokud věnujete přípravě 100 % úsilí a přesto to nevyjde? S námi nic neriskujete – u nultých ročníků v Praze a v Brně poskytujeme garanci vrácení peněz v případě nepřijetí na daný obor.
BALÍČEK VIP obsahuje:
- Přípravný kurz (nultý ročník) Žurnalistika v hodnotě 7990 Kč
- Základy společenských věd - balíček 4 dílů (Eurolex): běžná cena za komplet 290 Kč, vaše cena kompletu v balíčku 260 Kč
- PSÝCHÉ MATRIX REALITA - hledání dimenzí reality očima psychologa, běžná cena 180 Kč, vaše cena v balíčku 130 Kč
- Testy z českého jazyka k přijímacím zkouškám VŠ běžná cena 199 Kč, vaše cena vybrané publikace v balíčku 180 Kč
- ZDARMA program Garance v případě nepřijetí na VŠ v hodnotě 500 Kč
- ZDARMA poštovné za zaslání knih z balíčku, v hodnotě 100 Kč
- ZDARMA e-book „Dostanu se na humanitní obory“ v hodnotě 49 Kč
- ZDARMA pracovní sešit ke kurzu
- ZDARMA videonávod „Jak se dostat na humanitní obory“
- ZDARMA pravidelný mailing s aktualitami z oboru
ŽURNALISTIKA („nultý ročník“) přípravný kurz - 2020/21
PROGRAM GARANCE VRÁCENÍ PENĚZ PŘI NEPŘIJETÍ NA VŠ
Kurz je přípravou na studium žurnalistiky, mediálních studií či public relations.
Kvůli současné situaci přesouváme všechny naše kurzy do online podoby.
Výuku vždy povede lektor živě, studenti budou mít možnost s ním komunikovat v reálném čase a budou dostávat zpětnou vazbu. Navíc budou lektoři posílat připravené podklady, testy do emailů. Online podoba kurzů bude trvat do odvolání. Pokud se situace kolem Covidu-19 zlepší, kurzy budou prezenční.
Proč si vybrat tento kurz?
- zvládnete složité jevy v českém jazyce
- zorientujete se v české mediální scéně i v české a zahraniční politice
- rozvinete kreativní myšlení.
- procvičíte typové otázeky a cvičení z minulých přijímacích testů
- máte možnost konzultovat svoji přípravu s odborníky v oboru
- A pokud věnujete přípravě 100 % úsilí a přesto to nevyjde? S námi nic neriskujete – u nultých ročníků v Praze a Brně poskytujeme garanci vrácení peněz v případě nepřijetí na daný obor.
Doporučené články:
Jak se dostat na nejžádanější obory vysokých škol
Vzhledem k měnící se situaci ohledně COVID-19 sledujte prosím pravidelné aktualizace termínů na www.VysokeSkoly.com
Zajímá vás, kde se na dané obory můžete přihlásit? Jaké jsou konkrétní požadavky k přijímačkám pro rok 2020? Informace pro obory, které neuvádíme v tomto přehledu, najdete na www.VysokeSkoly.com, aktuální informace k 2. kolům a prodloužení termínů pro podání přihlášek pak zde.
Nejžádanější obory doporučujeme nastudovat z našich e-booků - stáhněte si je zdarma, podívejte se na videa: práva, medicína, psychologie, ekonomie, humanitní obory, TSP OSP, Policejní akademie ČR, nejžádanější obory
Nepovedly se vám přijímačky? Přečtěte si, jak napsat žádost o přezkoumání rozhodnutí a podat odvolání.
Jak se dostat na humanitní obory
Psychologii, filozofii, logiku, politologii, sociologii, sociální politiku a sociální práci, historické vědy, filologii, pedagogiku, informační studia a knihovnictví, překladatelství a tlumočnictví, obecnou teorii a dějiny umění a kultury a další programy a obory lze studovat na 47 fakultách veřejných vysokých škol. Humanitní obory jsou dále v nabídce na 15 soukromých vysokých školách. Učitelské, ekonomicky zaměřené obory a obory psychologie uvádíme v samostatném článku.
Jak se dostat na žurnalistiku
Vzhledem k měnící se situaci ohledně COVID-19 sledujte prosím pravidelné aktualizace termínů na www.VysokeSkoly.com
Studium žurnalistiky, mediálních studií, marketingové komunikace či public relations nabízí 6 fakult veřejných škol a 10 soukromých vysokých škol. Tyto obory najdete na filozofických či sociálněvědních fakultách, ale také na fakultách pedagogických. Pokud vás zajímají jiná zaměření (dramaturgie, scénáristika apod.), najdete je na uměleckých fakultách a školách po celé ČR - podrobnější informace včetně náplně oborů a podmínek přijímacího řízení uvádíme na www.VysokeSkoly.com.