11
kam po maturitě
B
ýt úspěšnýmmanažerem nezna-
mená mít pouze pozici a moc, ale
předevšímmít schopnosti nahlížet
na věci z různých úhlů pohledu,
užitečně se pohybovat v měnících se situa-
cích a chápat druhé. Tak hovoří o mistrovství
profesionálního manažera PhDr. PaedDr. Eva
Ambrozová, Ph.D. - vedoucí Ústavu huma-
nitních věd na vysoké škole managementu
a psychologie NEWTON College, která byla
během posledních pěti let 4x vyhodnocena
jako nejlepší soukromá VŠ v ČR.
Na vaší škole se schází poměrně hodně
směrů, které se jinde vyučují zvlášť. Je
to kombinace managementu, ekono-
mie a psychologie. Jaká to má pozitiva,
zejména pokud jde o psychologii, která je
v tomto propojení poněkud netradičním
oborem?
Propojení ekonomie a managementu v psy-
chologickém rámci podporuje osobnostní
potenciál našich studentů. Být profesionál-
ním a především úspěšnýmmanažerem
není jen o odborných znalostech ze světa
businessu. Je to především o kvalitě schop-
ností daného člověka, jak se např. dokáže
chovat k druhým lidem, jak umí číst situace,
do kterých přichází dnes a denně. Je to také
o respektu k sobě samému a k prostředí, ve
kterém se pohybuje. My si toto uvědomu-
jeme, a proto v propojení psychologie, eko-
nomie a managementu vidíme obrovskou
příležitost pro novou generaci manažerů.
Naši úspěšní absolventi jsou důkazem toho,
že jdeme správnou cestou.
Kdybyste měla teď spatra popsat případ-
ným uchazečům o studium filosofii výuky
na NEWTON College, co byste jim řekla?
Vedeme studenty k objevování svých silných
stránek, k rozvoji sebe sama a především ke
kultivaci vlastního myšlení. Tím, že jsme sou-
kromá škola, musíme studentům nabídnout
víc než standardní vysokoškolské prostředí.
Kromě klasické expertní výuky a aktuálních
pohledů na reálné problémy z praxe jsou to
především různé způsoby, jak na ně nahlížet,
jak o nich přemýšlet, jak je analyzovat, a jak
činit finální rozhodnutí.
Hovoříte o rozvoji sebe sama. Myslíte, že
jinde na osobnostní rozvoj tolik nedbají?
Velké univerzity nemají prostor pro to, aby
se studentům věnovaly individuálně. Naší
největší přidanou hodnotou je, že míříme
k rozvoji individuality každého jednotlivce
a studentům dáváme prostor, aby ze školy
mohli vytěžit maximum pro svůj
osobnostní rozvoj. Vycházíme z toho,
že chci-li vést lidi, tak nejdříve musím
porozumět sama sobě. Každý může
sám sebe použít jako„laboratoř“, kde
může objevovat, trénovat a rozvíjet
své vlastní potenciály a zdroje. Teprve
potommůže přemýšlet o druhých
lidech.
Údajně u vás funguje něco,
jako metoda zakázky na výuku.
Co si pod tímmůžeme představit?
Výuka není pouze lineární proces,
kdy vyučující v roli experta přichází
s tématem, které studentům vyloží
a učí je se v něm orientovat. Pro nás je výuka
něco víc. Je to projekt, na kterém pracují stu-
denti společně s vyučujícím. Jako důležitou
vnímáme právě zmíněnou metodu zakázky,
která umožňuje vydefinovat studentům
jejich očekávání, potřeby, významná témata
a oblasti aplikace. Formulací zakázky se tak
studenti aktivně zúčastňují výukového pro-
cesu svým vlastním přemýšlením a reflexí.
Jinými slovy, student není jen pasivním
konzumentem předkládaných témat, ale
stává se spolutvůrcem a aktivním realizáto-
rem celé výuky.
Jaký vztah tedy máte se studenty? Vy
i řada vašich kolegů se prý studentům
věnuje i ve svém volném čase, což není
zrovna běžné.
Vztah bych označila přívlastkem – partner-
ský, přátelský. Naše škola si zakládá na indi-
viduálním přístupu. A já k tomu dodávám,
že ten individuální přístup je oboustranný
proces. V tomto vztahu vítáme a očekáváme
aktivitu studenta. Student musí vědět, že se
má na koho s důvěrou obrátit.
Kdybyste měla popsat hlavní přednosti
výuky na NEWTON College oproti jiným
vysokým školám, co by to bylo?
Většina vysokých škol se primárně zaměřuje
na rozvoj hard skills – tedy profesních
a systémových dovedností. Některé školy
dávají do svých programů předměty, semi-
náře či kurzy, které se týkají rozvoje i soft
skills – tedy dovedností, které jsou potřebné
pro vytváření, udržování, rozvoj a řízení
vztahů mezi lidmi. Na NEWTON College se
snažíme jít ještě dál a rozvíjíme subtle skills.
To je hledání, objevování a pilování jemných
schopností, které se podílejí na procesech
poznávání, rozhodování, chování a vedení
lidí. Subtle skills nejsou z vnějšku úplně patr-
né, ale tvoří významnou přidanou hodnotu
kvality jedince z hlediska jeho orientace
a fungování v dané situaci.
Kdo chce
vést lidi,
musí nejprve poznat sám sebe
KOMERČNÍ PREZENTACE NEWTON COLLEGE
Časopis si můžete také zdarma stáhnout a prolistovat na
www.Casopis.KamPoMaturite.czTIP!
www.Seminarky.cz