7
kam po maturitě
Online maturitní kurzy až do konce září se slevou
– více informací na Hrave.KamPoMaturite.cz
TIP!
www.Seminarky.czJak jste na tom s přípravou na maturitu?
Vyzkoušejte test Hravě (více informací na Hrave.KamPoMaturite.cz) a můžete vyhrát kurz zdarma!
VÝBĚRVZOROVÝCH
MATURITNÍCH OTÁZEK
1. Vyberte, která zmožností není
v souladu s pravidly pravopisu.
A/
Domněnka, že rané brambory
jsou nejjemnější, je samozřejmě jen
chuťový a subjektivní vjem.
B/
Osamělý vinný muž nevědomě
zapomněl na svoji oběť, odmítal vinu
a trest oběšením.
C/
Maminčino obětí mi významně
pomohlo připravit se na týdenní
povinosti na nepěkné pevnině.
D/
Pan Bezzubý si uvědomil, kdo je
viník, který ukradl cenné sošky, až když
objevil tajemně vyhlížející deník.
2. Ve kterémvětnémcelku se nena-
chází chyba v interpunkci?
A/
Ačkoliv se jedná o nápadný a všem
dobře známý druh neměli jsme
z posledních let souhrnné informace
o tom, kolik párů v kraji hnízdí.
B/
Česká společnost ornitologická
je dobrovolné zájmové sdružení
profesionálních pracovníků, i amatérů
zabývajících se výzkumem a ochranou
ptáků, zájemců o pozorování ptáků
a milovníků přírody.
C/
Proto ČSO ve spolupráci s pracovní
skupinou ČSO pro výzkum a ochranu
bahňáků v ČR a FŽP ČZU organizuje
mapování hnízdního výskytu čejek,
jehož cílem je získat podrobné infor-
mace o stavu hnízdišť, počtu hnízdí-
cích ptáků a dalších informacích, které
mohou přispět k efektivnější ochraně
tohoto ptačího druhu.
D/
Pověstnou první vlaštovku, ve
skutečnosti byly dvě viděl člen České
společnosti ornitologické Ivan Průša
v nad rybníkem Řežabincemna
Písecku.
3. Výchozí text
Proč nejsemkomunistou
Tato otázka se z čistě jasna vynořila
mezi několika lidmi, kteří byli nakloněni
čemukoli spíše než tomu, aby se bavili
politikou. Je jisto, že by nikdo z přítom-
ných nepoložil otázku „Proč nejsem
agrárníkem“ nebo „Proč nejsemnárod-
nímdemokratem“. Nebýti agrárníkem
neznamená ještě žádný určitý názor
nebo životní víru; avšak nebýti komunis-
tou znamená býti nekomunistou; nebýti
komunistou není pouhý zápor, nýbrž
jisté krédo.
Promne osobně je ta otázka úlevou;
neboť tuze bylo třeba nikoli polemizovat
s komunismem, nýbrž hájit se sámpřed
sebou z toho, že nejsemkomunistou
a proč jímnemohu být. Bylo bymi lehče-
ji, kdybych jímbyl. Žil bych v domnění, že
přispívámco nejřízněji k nápravě světa;
domníval bych se, že stojímna straně
chudých proti bohatým, na straně
hladových proti žokůmpeněz; věděl
bych, jak o čemsmýšlet, co nenávidět,
čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý
v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou
doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci
světu a nevěda často jak chránit své svě-
domí. Je-li mé srdce na straně chudých,
proč u všech všudy nejsemkomunistou?
Protožemé srdce je na straně chudých.
Napište jméno a příjmení autora
(1890–1938) literárního díla, z ně-
hož pochází výchozí text:
4. Výchozí text
...kníže Václav nejen se dobře naučil
knihám, ale i ve víře byl dokonalý. Všem
nuznýmprokazoval dobrodiní, nahé
odíval, lačné krmil, pocestné přijímal
podle slov evangelia, vdovámnedával
ukřivdit, všechny lidi chudé i bohaté
miloval, přisluhoval služebníkůmbožím,
kostely zlatemzdobil. Ježto věřil celým
srdcemv Boha, konal za svého života
všechny dobré skutky, jaké jenmohl.
I zpychli mužové čeští, vždyť kníže jejich
byl ještěmlád, a ďábel vnukl jimdo srdce
dřív, jako do srdce Jidášovi, zrádci Páně,
aby povstali proti svému pánu Václavovi
jako Židé proti Kristu. Neboť je psáno, že
každý, kdo povstává proti svému pánu,
podoben je Jidáši. Ti tedy namluvili
Boleslavovi: Bratr Václav tě chce zabít
a dohodl se o tomse svoumatkou a se
svými muži.
Jaký literární žánr se ve výchozím
textu uplatňuje?
A/
balada
B/
pohádka
C/
legenda
D/
píseň
5. Který z úryvků neobsahuje
personifikaci?
A/
Mně líto oken, když se v bouři
třesou.
Ty první cítí větru nárazy,
zvěst první hromů dunících k nám
nesou,
v nich šlehnou blesku první obrazy.
– J. Vrchlický: Okna v bouři
B/
Štěstí mně vyšlo na půl cesty vstříc,
tak jak bych nešel za ním, slepě za ním.
Jsem si jist, když vám řeknu víc,
že se uleknete, že vás raním.
– V. Nezval: Manon Lescaut
C/
Slunce je veliký básník
a napsalo krásnou báseň
zlatýmperem
na naši zem.
– J. Wolker: Host do domu
D/
Krásná jako kvítka na modranském
džbánku
je ta země, která vlastí je ti,
krásná jako kvítka na modranském
džbánku,
sladká jako střída dalamánku,
do nějž nůž jsi vložil k rukojeti.
– J. Seifert: Zhasněte světla
6. Výchozí text
RADÚZ
: To krásné byly doby, matko dra-
há! Ty posud žijou zde, vmé paměti. To
nevyhaslo vmysli... jak to ostatní... Pojď
blíže, Radovide... blíže, věrný příteli...
RADOVID
(klesne k němu): Můj
Radúze... Dej rukumi...tak... tak...
RADÚZ
: Povídat pohádky! Ah, to je
milé... Teď ale já vámbudu povídat... Ne
pohádky, ne, ne. Cos jiného, a snad si
vzpomenu tak pomalu, tak pomalu, tak
kus po kusu... na vše.
Čímv textu nejsou vyjádřeny
emoce?
A/
třemi tečkami
B/
zvolacími větami
C/
dlouhými promluvami
D/
opakováním slov
7. Výchozí text
Připravíme třídu na příchod nového
žáka. Seznámíme žáky s tím, kdo a od-
kud k nimpřichází. Upozorníme je na
možné komplikace, které s sebou přináší
nejen jazyková bariéra, ale i kulturní
odlišnost. Ve třídě prodiskutujeme, co
bymohlo být pro nově příchozího žáka
obtížné a jak by jej mohli jednotliví žáci
podpořit.
(Vzhledemk povaze úlohy není uveden
zdroj.)
Co nebo kdo je předmětem
komunikace?
A/
Žák, který“propadl”
B/
Žák přestupující z jiné třídy
C/
Žák, který“přeskočil”ročník
D/
Nový žák pocházející z ciziny
8. Výchozí text
Máte v zimě suchou pokožku, nepře-
konatelnou chuť k jídlu a nulovou
motivaci jít si zacvičit? Nejste jediná. My
vámporadíme, jak o své tělo pečovat
v zimnímobdobí.
Zoufalemažete jednu vrstvu krému za
druhou a vaše pleť je stále citlivá, suchá
a svědivá. Čím to je?
Zima a chladný vítr narušují pokožku
a její schopnost chránit se před vlivy
vnějšího prostředí se tímto narušuje.
S přibývajícímvěkem také naše tělo ztrá-
cí schopnost udržovat vlhkost. Výsledek?
Pokožka je suchá, šupinatá a svědí.
Chcete-li dostat svou pleť do co nejlepší
kondice, začněte používat hustší hydra-
tační krémy. Pokud semažete lehčími
krémy, přejděte v zimě namastnější.
(ona.idnes.cz/
jak-zustat-krasna-a-fit-i-v-zime-dm)
Pro koho je text určen?
A/
pro ženy ve středním věku
B/
promuže
C/
pro seniory
D/
promladé dívky
9. Výchozí text
Jedenmůj přítel, těžký astmatik, byl
odsouzen z politických důvodů k něko-
likaletému vězení, kde trpěl velice tím,
že jeho spoluvězni na cele kouřili a on
nemohl dýchat. Všechny jeho žádosti
o přeložení mezi nekuřáky zůstaly nevy-
slyšeny. Bylo vážně ohroženo jeho zdra-
ví, bamožná i život. Jistá Američanka,
která se o tomdozvěděla a chtělamu
nějak pomoct, zatelefonovala svému
známému, redaktorovi významného
amerického deníku, a zeptala se ho,
zda by o tomněco nenapsal. Redaktor
jí odpověděl: „Zavolej mi, až ten člověk
umře.“
Je to příhoda sice šokující, ale v jistém
smyslu srozumitelná: noviny potřebují
„story“. Astma není story. Story by z toho
mohla udělat smrt.
(V. Havel: Příběh a totalita)
Proč píše Havel o příteli, který trpí
astmatem?
A/
Havlovým cílem je ukázat dob-
rotu Američanky, která na problém
upozornila redaktora významného
amerického deníku.
B/
Havel se snaží upozornit na to, co je
pro (západní) noviny zajímavé.
C/
Havel chce poukázat na lhostejnost
československých věznitelů.
D/
Havlovým cílem je vylíčit lhostej-
nost Západu k poměrům v ČSSR.
10. Výchozí text
Přírodamá tu sklon k neobyčejné huňa-
tosti, obrůstání, kosmatosti, vlnatosti,
ježatosti a všeho druhu chlupu.
(K. Čapek: Anglické listy
Co způsobuje humornost úryvku?
A/
užití zdrobnělin
B/
užití neologismů
C/
užití archaismů
D/
užití metafor
11. Výchozí text
Začínámteď s tím, co je opravdu uslzená
a taková tragická část mýho příběhu,
bratři a jediní moji přátelé, s pobytem
ve STANAZu (Státní nápravné zařízení,
správě) č. 84F. Asi moc netoužíte
hírovat celej ten físízovej a příšernej
raskaz o tom, jakej šok to byl pro tátu,
kterej upracovanejma blažkovejma
hendkama jako by hrozil Bogu na jeho
nebesích, a promamku, která zkřivila
lips a začala vmateřskýmžalu úúúúú
úúúúúú úúúú nad svým jedinýmdítě-
tem, synkemze svýho lůna, a všichni byli
fakt chorošně na dně.
(A. Burgess: Mechanický pomeranč)
Jaký prostředek text ozvláštňuje
především?
A/
užití 1. osoby jednotného čísla
B/
slovní zásoba
C/
nepravidelnost větné stavby
VYHRAJTE KURZ ZDARMA
ZAŠLETE NÁM SVÉ ODPOVĚDI NA
INFO@KAMPOMATURITE.CZDO KONCE
ZÁŘÍ 2015. ZE SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ
VYLOSUJEME 5 VÝHERCŮ, KTEŘÍ ZÍSKAJÍ
PŘÍPRAVU V ONLINE KURZU NA STÁTNÍ
MATURITU ZDARMA!