Background Image
Previous Page  7 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 56 Next Page
Page Background

7

kam po maturitě

Online maturitní kurzy až do konce září se slevou

– více informací na Hrave.KamPoMaturite.cz

TIP!

www.Seminarky.cz

Jak jste na tom s přípravou na maturitu?

Vyzkoušejte test Hravě (více informací na Hrave.KamPoMaturite.cz) a můžete vyhrát kurz zdarma!

VÝBĚRVZOROVÝCH

MATURITNÍCH OTÁZEK

1. Vyberte, která zmožností není

v souladu s pravidly pravopisu.

A/

Domněnka, že rané brambory

jsou nejjemnější, je samozřejmě jen

chuťový a subjektivní vjem.

B/

Osamělý vinný muž nevědomě

zapomněl na svoji oběť, odmítal vinu

a trest oběšením.

C/

Maminčino obětí mi významně

pomohlo připravit se na týdenní

povinosti na nepěkné pevnině.

D/

Pan Bezzubý si uvědomil, kdo je

viník, který ukradl cenné sošky, až když

objevil tajemně vyhlížející deník.

2. Ve kterémvětnémcelku se nena-

chází chyba v interpunkci?

A/

Ačkoliv se jedná o nápadný a všem

dobře známý druh neměli jsme

z posledních let souhrnné informace

o tom, kolik párů v kraji hnízdí.

B/

Česká společnost ornitologická

je dobrovolné zájmové sdružení

profesionálních pracovníků, i amatérů

zabývajících se výzkumem a ochranou

ptáků, zájemců o pozorování ptáků

a milovníků přírody.

C/

Proto ČSO ve spolupráci s pracovní

skupinou ČSO pro výzkum a ochranu

bahňáků v ČR a FŽP ČZU organizuje

mapování hnízdního výskytu čejek,

jehož cílem je získat podrobné infor-

mace o stavu hnízdišť, počtu hnízdí-

cích ptáků a dalších informacích, které

mohou přispět k efektivnější ochraně

tohoto ptačího druhu.

D/

Pověstnou první vlaštovku, ve

skutečnosti byly dvě viděl člen České

společnosti ornitologické Ivan Průša

v nad rybníkem Řežabincemna

Písecku.

3. Výchozí text

Proč nejsemkomunistou

Tato otázka se z čistě jasna vynořila

mezi několika lidmi, kteří byli nakloněni

čemukoli spíše než tomu, aby se bavili

politikou. Je jisto, že by nikdo z přítom-

ných nepoložil otázku „Proč nejsem

agrárníkem“ nebo „Proč nejsemnárod-

nímdemokratem“. Nebýti agrárníkem

neznamená ještě žádný určitý názor

nebo životní víru; avšak nebýti komunis-

tou znamená býti nekomunistou; nebýti

komunistou není pouhý zápor, nýbrž

jisté krédo.

Promne osobně je ta otázka úlevou;

neboť tuze bylo třeba nikoli polemizovat

s komunismem, nýbrž hájit se sámpřed

sebou z toho, že nejsemkomunistou

a proč jímnemohu být. Bylo bymi lehče-

ji, kdybych jímbyl. Žil bych v domnění, že

přispívámco nejřízněji k nápravě světa;

domníval bych se, že stojímna straně

chudých proti bohatým, na straně

hladových proti žokůmpeněz; věděl

bych, jak o čemsmýšlet, co nenávidět,

čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý

v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou

doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci

světu a nevěda často jak chránit své svě-

domí. Je-li mé srdce na straně chudých,

proč u všech všudy nejsemkomunistou?

Protožemé srdce je na straně chudých.

Napište jméno a příjmení autora

(1890–1938) literárního díla, z ně-

hož pochází výchozí text:

4. Výchozí text

...kníže Václav nejen se dobře naučil

knihám, ale i ve víře byl dokonalý. Všem

nuznýmprokazoval dobrodiní, nahé

odíval, lačné krmil, pocestné přijímal

podle slov evangelia, vdovámnedával

ukřivdit, všechny lidi chudé i bohaté

miloval, přisluhoval služebníkůmbožím,

kostely zlatemzdobil. Ježto věřil celým

srdcemv Boha, konal za svého života

všechny dobré skutky, jaké jenmohl.

I zpychli mužové čeští, vždyť kníže jejich

byl ještěmlád, a ďábel vnukl jimdo srdce

dřív, jako do srdce Jidášovi, zrádci Páně,

aby povstali proti svému pánu Václavovi

jako Židé proti Kristu. Neboť je psáno, že

každý, kdo povstává proti svému pánu,

podoben je Jidáši. Ti tedy namluvili

Boleslavovi: Bratr Václav tě chce zabít

a dohodl se o tomse svoumatkou a se

svými muži.

Jaký literární žánr se ve výchozím

textu uplatňuje?

A/

balada

B/

pohádka

C/

legenda

D/

píseň

5. Který z úryvků neobsahuje

personifikaci?

A/

Mně líto oken, když se v bouři

třesou.

Ty první cítí větru nárazy,

zvěst první hromů dunících k nám

nesou,

v nich šlehnou blesku první obrazy.

– J. Vrchlický: Okna v bouři

B/

Štěstí mně vyšlo na půl cesty vstříc,

tak jak bych nešel za ním, slepě za ním.

Jsem si jist, když vám řeknu víc,

že se uleknete, že vás raním.

– V. Nezval: Manon Lescaut

C/

Slunce je veliký básník

a napsalo krásnou báseň

zlatýmperem

na naši zem.

– J. Wolker: Host do domu

D/

Krásná jako kvítka na modranském

džbánku

je ta země, která vlastí je ti,

krásná jako kvítka na modranském

džbánku,

sladká jako střída dalamánku,

do nějž nůž jsi vložil k rukojeti.

– J. Seifert: Zhasněte světla

6. Výchozí text

RADÚZ

: To krásné byly doby, matko dra-

há! Ty posud žijou zde, vmé paměti. To

nevyhaslo vmysli... jak to ostatní... Pojď

blíže, Radovide... blíže, věrný příteli...

RADOVID

(klesne k němu): Můj

Radúze... Dej rukumi...tak... tak...

RADÚZ

: Povídat pohádky! Ah, to je

milé... Teď ale já vámbudu povídat... Ne

pohádky, ne, ne. Cos jiného, a snad si

vzpomenu tak pomalu, tak pomalu, tak

kus po kusu... na vše.

Čímv textu nejsou vyjádřeny

emoce?

A/

třemi tečkami

B/

zvolacími větami

C/

dlouhými promluvami

D/

opakováním slov

7. Výchozí text

Připravíme třídu na příchod nového

žáka. Seznámíme žáky s tím, kdo a od-

kud k nimpřichází. Upozorníme je na

možné komplikace, které s sebou přináší

nejen jazyková bariéra, ale i kulturní

odlišnost. Ve třídě prodiskutujeme, co

bymohlo být pro nově příchozího žáka

obtížné a jak by jej mohli jednotliví žáci

podpořit.

(Vzhledemk povaze úlohy není uveden

zdroj.)

Co nebo kdo je předmětem

komunikace?

A/

Žák, který“propadl”

B/

Žák přestupující z jiné třídy

C/

Žák, který“přeskočil”ročník

D/

Nový žák pocházející z ciziny

8. Výchozí text

Máte v zimě suchou pokožku, nepře-

konatelnou chuť k jídlu a nulovou

motivaci jít si zacvičit? Nejste jediná. My

vámporadíme, jak o své tělo pečovat

v zimnímobdobí.

Zoufalemažete jednu vrstvu krému za

druhou a vaše pleť je stále citlivá, suchá

a svědivá. Čím to je?

Zima a chladný vítr narušují pokožku

a její schopnost chránit se před vlivy

vnějšího prostředí se tímto narušuje.

S přibývajícímvěkem také naše tělo ztrá-

cí schopnost udržovat vlhkost. Výsledek?

Pokožka je suchá, šupinatá a svědí.

Chcete-li dostat svou pleť do co nejlepší

kondice, začněte používat hustší hydra-

tační krémy. Pokud semažete lehčími

krémy, přejděte v zimě namastnější.

(ona.idnes.cz/

jak-zustat-krasna-a-fit-i-v-zime-dm)

Pro koho je text určen?

A/

pro ženy ve středním věku

B/

promuže

C/

pro seniory

D/

promladé dívky

9. Výchozí text

Jedenmůj přítel, těžký astmatik, byl

odsouzen z politických důvodů k něko-

likaletému vězení, kde trpěl velice tím,

že jeho spoluvězni na cele kouřili a on

nemohl dýchat. Všechny jeho žádosti

o přeložení mezi nekuřáky zůstaly nevy-

slyšeny. Bylo vážně ohroženo jeho zdra-

ví, bamožná i život. Jistá Američanka,

která se o tomdozvěděla a chtělamu

nějak pomoct, zatelefonovala svému

známému, redaktorovi významného

amerického deníku, a zeptala se ho,

zda by o tomněco nenapsal. Redaktor

jí odpověděl: „Zavolej mi, až ten člověk

umře.“

Je to příhoda sice šokující, ale v jistém

smyslu srozumitelná: noviny potřebují

„story“. Astma není story. Story by z toho

mohla udělat smrt.

(V. Havel: Příběh a totalita)

Proč píše Havel o příteli, který trpí

astmatem?

A/

Havlovým cílem je ukázat dob-

rotu Američanky, která na problém

upozornila redaktora významného

amerického deníku.

B/

Havel se snaží upozornit na to, co je

pro (západní) noviny zajímavé.

C/

Havel chce poukázat na lhostejnost

československých věznitelů.

D/

Havlovým cílem je vylíčit lhostej-

nost Západu k poměrům v ČSSR.

10. Výchozí text

Přírodamá tu sklon k neobyčejné huňa-

tosti, obrůstání, kosmatosti, vlnatosti,

ježatosti a všeho druhu chlupu.

(K. Čapek: Anglické listy

Co způsobuje humornost úryvku?

A/

užití zdrobnělin

B/

užití neologismů

C/

užití archaismů

D/

užití metafor

11. Výchozí text

Začínámteď s tím, co je opravdu uslzená

a taková tragická část mýho příběhu,

bratři a jediní moji přátelé, s pobytem

ve STANAZu (Státní nápravné zařízení,

správě) č. 84F. Asi moc netoužíte

hírovat celej ten físízovej a příšernej

raskaz o tom, jakej šok to byl pro tátu,

kterej upracovanejma blažkovejma

hendkama jako by hrozil Bogu na jeho

nebesích, a promamku, která zkřivila

lips a začala vmateřskýmžalu úúúúú

úúúúúú úúúú nad svým jedinýmdítě-

tem, synkemze svýho lůna, a všichni byli

fakt chorošně na dně.

(A. Burgess: Mechanický pomeranč)

Jaký prostředek text ozvláštňuje

především?

A/

užití 1. osoby jednotného čísla

B/

slovní zásoba

C/

nepravidelnost větné stavby

VYHRAJTE KURZ ZDARMA

ZAŠLETE NÁM SVÉ ODPOVĚDI NA

INFO@KAMPOMATURITE.CZ

DO KONCE

ZÁŘÍ 2015. ZE SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ

VYLOSUJEME 5 VÝHERCŮ, KTEŘÍ ZÍSKAJÍ

PŘÍPRAVU V ONLINE KURZU NA STÁTNÍ

MATURITU ZDARMA!