Previous Page  12 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 76 Next Page
Page Background

12 kam po maturitě

Vyzkoušeli jstematuritní test z češtiny v zářijovémčísle? Číslo si stáhnete zdarma na

www.Casopis.KamPoMaturite.cz

.

TIP!

TEST STUDIJNÍCH PŘEDPOKLADŮ: ZVLÁDNETE TO HRAVĚ?

VERBÁLNÍ ODDÍL

1. OTÁZKA

Vyberte slovo nebo dvojici slov, které se nejlépe

hodí do příslušné věty či souvětí jako celku.

Jako důležitý _______ ve vývoji francouzského

stavitelství bývá _____ rok 1665, kdy Paříž navštívil

italský stavitel Giovanni Lorenzo Bernini.

A/

poklad – popisován

B/

záznam– dokládán

C/

datum– zapisován

D/

předěl – posuzován

E/

mezník – uváděn

2. OTÁZKA

K danému slovu vyberte to, které se nejvíce blíží

k jeho opačnému významu.

A/

Selhání

B/

Konec

C/

Zdar

D/

Radost

E/

Problém

F/

Ústrk

3. OTÁZKA

Z následujících dvojic slov vyberte tu, která ob-

sahuje slova ve vzájemnémvztahu nejbližšímke

vztahumezi výrazy pampeliška - tulipán.

A/

nůž - vidlička

B/

učitel - ředitel

C/

žárovka - lampa

D/

jablko - petržel

E/

sekera – tříska

LOGICKÝ ODDÍL

4. OTÁZKA

Čtyři kolegové z práce šli každý tento týden na jedno

představení do divadla. Mohli si vybrat z představení:

Wojcek, Romeo a Julie, Drákula, Hamlet. Každý z nich

šel na jiné.

Víte, že:

NaDrákulu nešel ani Ivo ani Hanka.

Káťa šla naWojcka nebo naHamleta.

Hanka nešla na Romea a Julii.

NaHamleta šel Jan neboHanka

Kdo šel naWojcka?

A/

nelze určit

B/

Ivo

C/

Káťa

D/

Hanka

E/

Jan

5. OTÁZKA

Parašutista se ocitl na neznámém ostrově. U sebe

má pouze zapalovač a trs banánů, které našel

na pobřeží. Na ostrově žijí tři domorodé kmeny,

s kterými je možné obchodovat. První kmen

nabízí za banány kokosové mléko nebo pitnou

vodu s bobulemi. Druhý kmen je ochoten vzdát

se naloveného masa výměnou za kokosové

mléko s bobulemi nebo za zapalovač. Třetí kmen

poskytne za zapalovač kokosové mléko a nocleh,

nebo nabízí nocleh výměnou za banány.

K jakému nejlepšímu výsledku z následujících

možností semůže parašutista dobrat, kdyžmusí

mít jídlo, pití amusí mít, kde přespat?

A/

zapalovač, maso, voda

B/

maso, voda, nocleh

C/

maso, mléko, nocleh

D/

banány, mléko, maso

E/

banány, voda, nocleh

6. OTÁZKA

O následující skice je známo, že:

Každý z kruhůmá střed přesně ve vrcholu

trojúhelníku.

Středně velký kruhmá s nejmenším i s největším

kruhemprůnik právě v jednombodě.

Trojúhelník je pravoúhlý.

ÚDAJE:

Poloměr středního kruhu = 5 m.

Poloměr velkého kruhu = 10 m a poloměr malého

kruhu = 1 m.

Který z údajů je třeba, aby bylomožno určit obsah

trojúhelníku?

A/

Oba dva údaje

B/

Samotný údaj 2), ale ne samotný údaj 1)

C/

Libovolný z údajů 1), 2)

D/

Samotný údaj 1), ale ne samotný údaj 2)

E/

Ani oba údaje dohromady nestačí

ARGUMENTAČNÍ ODDÍL

Švédům se povedlo propojit ve své kultuře dvě

hodnoty zdánlivě těžko slučitelné - individualis-

mus a solidaritu. Základem švédského státu není

rodina ale jedinec. Solidarita společnosti spočívá

v tom, že každému jedinci se dostává stejných

možností a práv. V praxi to pak vypadá tak, že

například toalety pro handicapované naleznete

úplně všude - na každé chodbě veřejné budovy či

na cyklostezce u jezera. Vrcholem pak pro mě byl

výlet do místního národního parku, kdy jsem po

několikahodinové namáhavé túře, šplhání po žeb-

řících a překonávání všemožných přírodních

překážek dorazil k chatičce, u níž stála kadibudka

pro handicapované. Mám za to, že jediný způsob,

jakým by se případný právoplatný uživatel tohoto

zařízení k němu mohl dostat, je parašutistický

výsadek z vrtulníku. Dalším šokem pro mě bylo

zjištění, že švédští vysokoškoláci jsou za studium

placeni a to paušálně 300 eury měsíčně. Navíc

mají možnost využít výhodnou státní půjčku. Tuto

půjčku však automaticky získávají pouze studenti

z chudých rodin, ostatní půjčku získají pouze

v případě, že s tím souhlasí jejich rodiče. Toto je,

myslím, jeden z hlavních motorů švédského indi-

vidualismu, protože naprosto boří vazbu studenta

na jeho rodinné zázemí.

7. OTÁZKA

Která z následujících částí svýmvýznamemdo

uvedeného textu nezapadá?

A/

Mámza to, že jediný způsob, jakýmby se případný

právoplatný uživatel tohoto zařízení k němumohl

dostat, je parašutistický výsadek z vrtulníku.

B/

Navícmají možnost využít výhodnou státní půjčku.

C/

Toto je, myslím, jeden z hlavníchmotorů švédského

individualismu, protože naprosto boří vazbu

studenta na jeho rodinné zázemí.

D/

Solidarita společnosti spočívá v tom, že každému

jedinci se dostává stejnýchmožností a práv.

E/

Tuto půjčku však automaticky získávají pouze stu-

denti z chudých rodin, ostatní půjčku získají, pouze

souhlasí-li s tím jejich rodiče.

8. OTÁZKA

Soudce Curran odsoudil Kanaďana jménem J. P.

Delisle.Ten nabídl Ruské federaci za úplatu své služby

s jasnýmvědomím toho, co dělá. Delisle byl důstoj-

níkemna atlantickémvelitelství kanadské armády

a pracoval ve zpravodajské sekci. Delisle vyzradil

Rusku informace nejen o výzbroji, ale také trasy lodí

nebo dosah radarů.Tento čin byl vyhodnocen jako

jasná špionáž, a i když to byla největší špionážní

kauza v Kanadě za posledních pár let a obviněnému

hrozilo doživotí, dostal pouze dvacetiletý trest.

Které z následujících tvrzení vyplývá z uvedeného

textu?

A/

Delisle unikl tvrdšímu trestu.

B/

Delisle začal pracovat již pro SSSR.

C/

Delisleuniklnejtvrdšímumožnémutrestuzašpionáž.

D/

Delisle byl ve finanční tíži a potřeboval peníze.

E/

Delisle zradil svou zemi pro své přesvědčení.

KVANTITATIVNÍ ODDÍL

9. OTÁZKA

František uběhne 100 metrů za osmdesetin času,

za který to zvládne Tomáš. Tomáš uběhne stovku za

dvě pětiny času, za který uběhne 200 metrů

Jaký je Františkův čas na stovce, pokud Tomášovi

trvá dvoustovka pětadvacet vteřin?

A/

dvanáct vteřin

B/

osmvteřin

C/

nelze určit

D/

šest vteřin

E/

deset vteřin

10. OTÁZKA

Polystyrenová kostka o hraně 8 cmbyla před rozře-

zánímna osmmenších kostek polepena ze všech

stran balicímpapírem.

Jaká plocha kostek je po rozřezání polepena

papírem?

A/

320 cm

2

B/

64 cm

2

C/

512 cm

2

D/

384 cm

2

E/

128 cm

2

11. OTÁZKA

Profesorův výzkum trvá již 45 let, zatímco výzkumy

jeho kolegů trvají 12, 3, 8 a 7 let.

Za kolik let se bude doba profesorova výzkumu

rovnat součtu dob trvání výzkumů jeho kolegů?

A/

za 7,5 roku

B/

za 5 let

C/

za 15 let

D/

za 9 let

E/

za 3 roky

Vyzkoušejte typy úloh, se kterými se setkáte v testech studijních předpokladů. Online přípravu

na testy OSP najdete na

Hrave.KamPoMaturite.cz

. Do konce ledna online kurz pořídíte za

ďábelských 666 Kč :) více informací na str. 14.

Správné odpovědi

1 E, 2 B, 3 A, 4 C, 5 B, 6 A

7 E, 8 A, 9 B, 10D, 11 B

www.kampomaturite.cz