13
kam po maturitě
Nawww.VysokeSkoly.comnajdete také data pro podání přihlášek
a termíny konání přijímaček.
TIP!
V soutěži Škola doporučená zaměstnavateli opět
zvítězily fakulty zaměřené na strojírenství
Ve druhém ročníku soutěže, který vyhlašuje Klub zaměstnavatelů, obhájily
prvenství technické fakulty. První příčky obsadily strojírenské a elektrotechnické fakulty.
Počet hlasujících firemse oproti prvnímu ročníku zdvojnásobil. Mezi 230 významnými zaměstnavateli jsou firmy jako ŠKODAAUTO, ČEZ, Česká pošta,
FOXCONN, Robert Bosch, AGC, ArcelorMittal Ostrava, O2,T-Mobile, Siemens, Continental a další významné společnosti z celé republiky. Hlavními part-
nery ocenění jsou ŠKODAAUTO, Mc Donald´s a Coca-Cola HBC. Náš portál
KamPoMaturite.czuž druhým rokemsoutěžmediálně podpořil.
Personalisté významných zaměstnavatelů pravidelně poznávají při pohovorech a případně i z pracovní praxe absolventy všech stupňů škol.
Vědí, kdo má absolventy pro trh práce připravené výtečně, uspokojivě, ale také, kterým školám se raději vyhnout. Bodové hodnocení soutěže
z toho vychází. Zohledňuje se také velikost zaměstnavatele, protože ta souvisí s možností absolventy reálně zaměstnat.
Ředitel Klubu zaměstnavatelů Pavel Hulák k výsledku hlasování dodává:„Hlasy zaměstnavatelů opět jasně ukázaly, které obory jsou žádané,
dobře placené a perspektivní ještě v několika dalších letech. Když už ambiciózní rodiče chtějí titul pro svého potomka, technické obory mu
dávají větší šanci získat kvalitní zaměstnání, i když studiummůže být trochu náročnější oproti různým humanitním odvětvím, se kterými absol-
venti často končí rozčarováni v asistentských pozicích.“
Jiří Zíka (CERMAT): Pět ročníkůmaturity
vykazujetrvalýnárůstčisténeúspěšnosti
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání Jiří Zíka odpovídal
na naše dotazy ke státní maturitě. Úplné znění rozhovoru najdete na
www.KamPoMaturite.cz.
Jaké byly výsledky podzimního
termínu maturity a co z nich lze
vyvodit?
K podzimnímu zkušebnímu termínu
společné části MZ 2015 se přihlásilo
20727 žáků, z toho více než 12 tis.
konalo zkoušky nebo dílčí zkoušky
v opravném termínu. Čistá neúspěš-
nost v didaktických testech zůstala
v anglickém jazyce a českém jazyce
v podstatě stejná jako v roce 2014,
v německém jazyce došlo k jejímu
nárůstu o více než 5 % v matematice
pak téměř o 15 %. Ve všech předmě-
tech narostl podíl žáků konajících
zkoušku ve druhém a třetím termí-
nu. Po podzimním termínu dosáhla
čistá neúspěšnost ve společné části
maturitní zkoušky 10,8 %, u profi-
lové části maturitní zkoušky 3,0 %
a celkem 11,6 %. V obou částech
došlo ke zvýšení neúspěšnosti, což
znovu potvrdilo několikaletý trend.
Výsledky podzimního termínu snížily
ve společné části celkovou neúspěš-
nost jarního termínu z 24,5 % o 13,7 %
a v profilové části z 8,4 % o 5,4 %.
Je již k dispozici údaj o tom, kolik
stálo konání státní maturity v le-
tošním roce?
Náklady maturitní zkoušky v roce
2015 budou známé až po uzavření
účetnictví. Očekávaná hodnota
nákladů dosáhne cca 149 mil. Kč.
Model maturitní zkoušky se od
roku 2014 nezměnil. Do kdy podle
Vás zůstane tento model zacho-
ván a jaké změny předpokládáte
do příštích let? Jaký je Váš odhad
výsledků u maturity v roce 2016?
Základní koncept modelu zůsta-
ne pravděpodobně zachován
minimálně do roku 2020. Od roku
2017 se vrátí hodnocení písemných
prací z českého jazyka a literatury
k systému centrálního hodnocení,
pokud dojde ke schválení současné
novely školského zákona. Za splnění
stejného předpokladu pak bude
platit od roku 2021 nová struktura
povinných zkoušek společné části
maturitní zkoušky. Pro vybrané obo-
ry vzdělání budou povinné tři zkouš-
ky; český jazyka a literatura, cizí
jazyk a matematika. Dosavadních
pět ročníků vykazuje trvalý nárůst
čisté neúspěšnosti. Protože zatím
nedošlo k žádné významné změně
vzdělávacího systému, lze tedy spíše
očekávat další zhoršení výsledků
nebo jejich stagnaci.
Nechme stranou žebříčky škol.
Jakým způsobem se ale řeší situ-
ace u škol, které jsou, pokud jde
o výsledky maturitních zkoušek,
dlouhodobě na konci oněch po-
myslných žebříčků?
Centrum pro zjišťování výsledků
vzdělávání poskytuje všem parti-
cipantům vzdělávacího systému
rozsáhlé informace o výsledcích
maturitních zkoušek. Je na nich,
zejména pak na zřizovatelích, aby
na případné dlouhodobě neměnné
špatné výsledky reagovaly.
Ing. Jiří Zíka
Vystudoval Mechanizační fakultu
Vysoké školy zemědělské a poté
deset let vyučoval v pozici
odborného asistenta teoretickou
mechaniku a termodynamiku.
Od roku 1989 působil v privátním
sektoru v pozicích předsedy před-
stavenstva a finančního ředitele.
V Centru pro zjišťování výsledků
vzdělávání je zaměstnán od roku
2008, zpočátku na pozici mana-
žera projektu
PRO.MZ,posléze
výkonného ředitele a ředitele
Sekce logistiky a bezpečnosti
maturitní zkoušky. V červnu 2012
byl pověřen řízením Centra a od
prosince 2012 je ředitelem této
státní příspěvkové organizace.
POŘADÍ NEJLEPŠÍCHFAKULTVYSOKÝCHŠKOLVČESKÉREPUBLICEHODNOCENÝCHPŘEDNÍMI ZAMĚSTNAVATELI:
1.
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta strojní
968 b.
2.
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství
941 b.
3.
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní
590 b.
4.
Technická univerzita v Liberci, Fakulta strojní
587 b.
5.
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta elektrotechnická
482 b.
6.
Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta elektrotechnická
455 b.
7.
Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta strojní
419 b.
8.
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta podnikohospodářská
283 b.
9.
Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera
282 b.
10.
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví
281 b.
www.Seminarky.cz